Tvivel

Jag har hållt på med min lera i flera dagar nu, har varit både roligt och frustrerande. Jag har sett så många bloggar, hemsidor och foton från superduktiga miniatyrister, så jag började känna att mina miniatyrer inte var så mycket att komma med. Men detta är ju min hobby, och den kan jag inte ge upp, så jag fortsätter, trots motgångar.. det vore ju roligt att vara bäst, men jag får öva mig mer och göra det jag tycker är roligt.

Jag gjorde bla avokados denna omgång och blev så nöjd med min färgmix, tills jag härdat dem i ugnen, jag hatar när resultatet blir sämre efter härdning.
Det kanske var för att jag lät dem vara inne för länge, eller så var det bara att färgen ibland ändras lite efter bakning.

Före:                          Efter:

De blev för bleka... =(

Sen har vi paprikorna. Ja, först glömde jag fixa kanterna, så jag fick runda paprikor, nästa omgång blev bättre, men jag är inte helt nöjd. Angie Scarr gör bättre paprikor än mig kan man lungt säga =)
Jag har alltså tagit aluminiumfolie, rullat ihop 4 stänger, rullat in dessa stänger i vit lera, rullat in denna "rulle" i röd (eller grön eller gul eller vilken paprikafärg man vill ha) och sedan klämt till så att rullen blivit mer fyrkantig (detta steg glömde jag första gången) pressa ihop staven till önskad storlek, och se till att den inte blir rund =)
Efter man bakat stången i ugnen skär man skivor av den och pillar ut folien. (jag använder en brytbladskniv, heter det så?! tunn och vass)
Om du vill göra en egen stav är ett tips att kolla in videon jag postade i ett tidigare inlägg (kallat "polymer clay").



Sen gjorde jag rödlök, som inte heller den blev så bra som jag tänkt:
Denna röda lera färgar av sig nått grymt, så nästa gång måste jag försöka få bort allt rött innan jag fortsätter med en annan färg..

Sen gjorde jag något jag glömt namnet på, men nu tror jag att jag vet att de kallas skoblock?! Jag minns att pappa hade sånna här i garderoben när jag var liten, vi fick inte leka med dem (jag tror han var rädd för att vi skulle göra oss illa) men jag har alltid tyckt att de ser väldigt spännande och roliga ut =) Jag förstod först inte vad man hade dem till, men de såg ju så roliga ut, så nu har jag gjort mig några egna, fast i miniatyr såklart =)
De är gjorda av en av Anders gamla gitarrsträngar och fimolera.


För att avsluta dagens inlägg tänkte jag visa något jag för ovanlighetens skull (iaf denna gång) blev nöjd med, en påskkorg med påskägg:
På vänster sida finns lite blommor o blad, på höger sida, några blad en stubbe och en mini-påskhare. För att handtaget skulle hålla formen bakade jag in en ståltråd i leran.

Tack för idag, slut för idag!
Trackback
RSS 2.0