Mina miniatyr-böcker

Alltså böcker som handlar om miniatyrer, inte små miniatyrböcker ;)
Jag tänkte lista de böcker jag har och kort skriva vad jag tycker om dem (åter igen en idé som jag fått från FB-gruppen)

Den första miniatyrboken jag läste var en som jag fått:
 

Gör ditt eget dockskåp och tittskåp av Gunnel Nilsdotter och Åke Siverwall från Ica bokförlag
Den är helt ok, men jag har alltid tyckt att den riktar sig mer mot barn... så jag sökte fler böcker och upptäckte att biblioteket faktiskt hade några dockskåpsböcker, typ 5st =) Där lånade jag flitigt Eva Malmstens tre böcker och älskade dem och har nu tillslut fått tag på alla tre!
 

Inred tittskåp och dockskåp av Eva Malmsten Ica bokförlag
Detta är den första och den är svårast att få tag på. Den är precis som de övriga slut på förlaget och man får kolla Tradera, bokbörsen och loppis osv.
Den beskriver så bra hur man med enkla medel o billigt "skräp" kan göra sina egna miniatyrer. Jag blev helt förälskad i boken första gången jag fick tag på den på bibblan =)
 
Dockskåp och tittskåp av Eva Malmsten Ica bokförlag
Lika bra som den första =) Här beskrivs bla ett badrum, gotlandsrum (en av mina favoriter i denna bok) och en underjordisk boning (en annan favorit, fast jag älskar ju allt i dessa böcker.. ;) )
 
Dockskåp och miniatyrer. av Eva Malmsten Ica bokförlag
3dje och sista boken än så länge, men det finns visst uppslag för en 4e, så nu får vi tjata på ica förlaget att de vill släppa en till och göra fler upplagor av de som redan finns!
Här finns tips på bla. lampor, gymnastiksal, tvättstuga och en kakelugn.

 
Ulliga gulliga hundar av sinco Forum
En Japansk författare som egentligen heter Nobuko Nagakubo men kallar sig Sinco. En fin bok med fina bilder o bra beskrivning hur man lätt gör sina egna ullhundar med hjälp av en speciell nål.
 
Making Miniature Food and Market Stalls av Angie Scarr Guild of master craftsman publications
Jag älskar denna bok!! Den har jättebra beskrivningar på bla. citronstavar, gurkstavar, bananer, blomkål, bacon, korvar, ja det mesta man kan äta. Verkligen jättebra bok! Den är på engelska men lätt att förstå även om man inte är så bra på engelska, då det är så många bilder med. Jag gillar speciellt att det finns ett färg-blandnings-schema att gå efter för att få bra resultat på sina alster.
 
Miniature food masterclass: Materials and techniques for model-makers Angie Scarr
Guild of master craftsman publication
Jag vet inte riktigt varför jag inte älskar denna bok som den förra av Angie, men det kanske är för att det är lite svårare projekt i denna. Vissa saker kräver även flytande fimo, som jag hittills aldrig provat.
Här finns beskrivningar på tårtor, meloner, tomatstavar och purjolök. En bra sak är att hon har graderat svårighetsgraden på projekten, då kan man börja med de lättaste och sedan prova svårare.
 
Dockskåpsboken Vivienne Boulton Forum
Först tyckte jag denna bok hade möbler och saker som såg lite väl "hemmagjorda" ut, men sen upptäckte jag att enkelheten i boken verkligen är en fördel. Här finns enkla mönster och beskrivningar som man sen kan ändra lite på om man vill. Jag har hittills bara gjort soffor och fåtöljer från denna bok, men det blir nog mer sen. Man känner sig så duktig när man klarat av att bygga möbler från denna bok och då det ofta (tycker jag) ser lite proffsigare ut än i boken. (Jag har sett flera som testat olika projekt ur denna bok och allas resultat tycker jag ser snäppet "proffsigare" ut =) ) En väldigt bra bok med många bra tips och beskrivningar.
 
Miniature iron-on transfer patterns for dollhouses, dolls and small projects
Rita Weiss and Frank Fontana Dover
Denna bok kanske är kul om man vill göra egna tryck på tyg eller mönster och så, men jag har aldrig kommit igång. Den innehåller alltså mönster att stryka på tyg och sedan tex sy efter.
Finns säkert roligare böcker att lägga pengarna på...
 
Miniature Crocheting and knitting for dollhouses Rosemary Drysdale
Denna bok hade jag, tills för en månad sen då jag sålde den. Alltså tyckte jag inte att den var så bra.. Det är en bok på engelska med stick- och virkbeskrivningar. Fanns en del fina saker, men bilderna var i svartvitt och mönstren på engelska och jag orkade aldrig översätta och sticka samtidigt.. =)  Så jag sålde boken i hopp om att ha råd med nån roligare bok.
 
The Big book of dolls'house Jean Nisbett Guild of master craftsman publication
Denna bok var relativt billig, speciellt med tanke på att den är rätt tjock (319 sidor) 149kr på cdon.se tror jag. Det finns massa fina bilder och faktiskt nån step-by-step (gör-det-själv) men ändå har jag knappt bläddrat i boken, jag vet faktiskt inte varför.. Eller så är det bara att jag har svårt för engelska böcker och vill helst ha dem på svenska. Det känns som vi använder olika material i olika delar av världen med, tex används foam bord i denna och många andra böcker, detta material ser man väl sällan i Sverige?! Men det är många fina bilder, så den är väl värd sina pengar =)
 
 
Det var alla böcker jag har för tillfället, jag hoppas kunna fylla på denna lista så småningom. Det finns många böcker på önskelistan. Högst upp just nu står: miniaturemöbler i skandinavisk stil av Susanne Botfeldt men även många fler böcker =)
 
Har du någon bra miniatyr/dockskåpsbok som saknas i min samling? Lämna gärna en kommentar under inlägget så att jag kan fylla min oändliga önskelista med fler böcker att köpa i framtiden =)
 

Kommentarer
Postat av: Anne Erlandson-Foss

Jag har köpt en ny finsk bok. Nej jag kan inte ett ord finska men ritningarna är så utförliga så man fattar ändå.Jag lägger en bild till dig på fb

Svar: Tack för tipset! Om nån undrar så heter boken alltså: Nukkekoti väinölän tapaan av Maria Malmström
Den verkar absolut platsa på önskelistan! =)
hannahsminiatyrer.blogg.se

2012-11-07 @ 19:00:36
URL: http://ateljelillahjartat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0